نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
تعمیر موتور یخچال سوخته توسط تعمیرکار
زمان مطالعه: 5 دقیقه

علائم سوختن موتور یخچال

قلب تپنده محصولات و وسایل الکترونیکی مانند یخچال موتور آن‌ها است و درصورت هرگونه آسیب‌دیدگی این قطعه، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. در یخچال‌ها، موتور وظیفه خنک‌سازی دستگاه را دارد و به حفظ دمای مطلوب فضای داخلی آن کمک می‌کند. این قطعه مانند دیگر قطعات الکترونیکی احتمال خرابی دارد و حتی ممکن است دچار سوختگی شود که در این صورت علائمی خواهد داشت و براساس آن‌ها می‌توان مشکل را تشخیص داد. در این مطلب در مورد علائم سوختن موتور یخچال، دلایل بروز این مشکل و راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکل سوختگی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نکات مهم سوختن موتور یخچال

اختلال در عملکرد یخچال، اتفاقی است که بیشتر ما آن را تجربه کرده‌ایم. این مشکل به‌خصوص در یخچال‌های قدیمی بیشتر رخ می‌داد. خنک‌نشدن فضای داخلی، خاموش‌شدن و از کارافتادن یخچال، فاسدشدن مواد غذایی و… ازجمله مشکلاتی هستند که به‌دنبال اختلال در عملکرد یخچال ایجاد می‌شوند و در بیشتر موارد، علت بروز آن‌ها سوختن موتور یخچال است. نکته مهمی که در مورد سوختن موتور یخچال وجود دارد و باید به آن توجه کرد، ناگهانی‌نبودن این اتفاق است.

در بیشتر موارد سوختن موتور یخچال با علائمی از قبل هشدار داده می‌شود. درواقع، پیش از سوختگی موتور یخچال نشانه‌هایی بروز می‌کنند که عدم استفاده صحیح از یخچال را به شما هشدار می‌دهند. ازجمله این علائم و نشانه‌ها می‌توان به داغ‌شدن بدنه یخچال اشاره کرد. در حالت کلی، بدنه بیرونی به‌دلیل عملکرد کمپرسور و موتور تا حدودی گرم است؛ اما زمانی که موتور درحال سوختن باشد و فشار زیادی به آن وارد شود، بدنه یخچال داغ می‌شود.

توجه به این نکته کمک می‌کند که از سوختن ناگهانی موتور و خرابی و فساد مواد غذایی جلوگیری شود. از طرفی زمانی که موتور یخچال دچار سوختگی می‌شود، مشکلاتی برای دیگر قطعات هم ایجاد می‌شود که پیشگیری از سوختن و اقدام به‌موقع برای رفع مشکل یخچال از این مشکل هم جلوگیری می‌کند. به‌طور کل مراقبت صحیح و توجه به وضعیت یخچال و رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از محافظ برق برای جلوگیری از اختلالات ولتاژ و… تا حد زیادی از سوختن موتور و مشکلات آن جلوگیری می‌کنند.

علت سوختن موتور یخچال

باوجود همه مراقبت‌ها، احتمال سوختن موتور یخچال وجود دارد. اگر علائم سوختن موتور یخچال را مشاهده کردید، ابتدا باید به عیب‌یابی این مشکل بپردازید و سپس برای تعمیر و حل آن اقدام کنید. علت سوختن موتور یخچال موارد زیادی است که استفاده غیراصولی و عدم رعایت نکات ایمنی در نگه‌داری یخچال از مهم‌ترین آن‌ها است. ازجمله دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

فرسودگی قطعات

درصورتی‌که مدت زمان زیادی از خرید یخچال گذشته باشد، احتمال فرسودگی قطعات وجود دارد و در این‌صورت سوختگی موتور یخچال به‌علت فرسودگی خواهد بود. به‌طور کل بیشترین فشار لوازم الکترونیکی روی موتور آن‌ها است و در گذشت زمان، فرسودگی موتور زودتر از دیگر قطعات رخ می‌دهد.

مشکلات سیم‌کشی

حل مشکل سیم کشی یخچال با دستگاه اهم متر

درصورتی‌که سیم‌کشی داخلی دستگاه دچار مشکل شده باشد و اتصالات کمپرسور را تحت تاثیر قرار دهد، احتمال ایجاد جرقه و آسیب‌دیدن موتور وجود دارد. مشکلات سیم‌کشی داخلی نیز می‌توانند در اثر فرسودگی یا باز و بسته‌کردن غیراصولی قسمت پشتی و قطعات یخچال رخ دهند؛ همچنین، مشکلات سیم‌کشی می‌توانند مربوط به سیم بیرونی باشند که دراین صورت هم اختلال در اتصالات باعث سوختگی موتور می‌شود.

نوسان ولتاژ

دیگر موردی که می‌توان به‌عنوان علت سوختن موتور یخچال بیان کرد، نوسان ولتاژ است. ولتاژ بیش از حد یا ولتاژ پایین هردو عملکرد موتور یخچال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و درصورتی‌که این نوسان شدید باشد، باعث سوختن موتور می‌شوند. نوسان ولتاژ ابتدا باعث کاهش قدرت موتور می‌شود و با تکرار این اتفاق، موتور داغ می‌کند و درنهایت دچار سوختگی می‌شود.

نگه‌داری یخچال در محل نامناسب

یکی‌دیگر از دلایلی که احتمال بروز مشکل در قطعات یخچال به‌خصوص سوختن موتور یخچال را افزایش می‌دهند، نگه‌داری و قراردادن یخچال در محل نامناسب است. یخچال باید در بخشی از آشپزخانه قرار گیرد که امکان جریان هوا در اطراف آن وجود داشته باشد؛ همچنین، محل نگه‌داری یخچال نباید مرطوب باشد که در این صورت احتمال سوختن موتور به‌دلیل جذب رطوبت محیط بیشتر می‌شود. فضای اطراف یخچال باید به اندازه ۲۰-۳۰ سانتی‌متر خالی باشد تا هوا به‌خوبی در اطراف آن جریان پیدا کند.

خرابی رله کمپرسور

یکی‌دیگر از دلایل خرابی یخچال و سوختگی موتور آن، آسیب به رله کمپرسور است. درصورتی‌که رله کمپرسور خراب شود، اتصالات دستگاه و نوسانات ولتاژ را دچار مشکل می‌کند که درنهایت باعث سوختن موتور یخچال می‌شود.

کار کردن بیش از حد دستگاه

در عیب‌یابی به منظور بررسی علائم سوختگی موتور یخچال، مدت زمان کار دستگاه نیز بررسی می‌شود. برای هر قطعه فنی در کارخانه طول عمر مفیدی در نظر گرفته می‌شود و زمانی که عمر مفید آن سپری شود، احتمال سوختن و از کار افتادن موتور وجود دارد. برای مثال در بیشتر یخچال‌ها چیزی حدود ۸-۱۲ سال برای موتور در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن احتمال خرابی موتور وجود دارد. البته مسائلی مانند استفاده صحیح و نگه‌داری اصولی از یخچال طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

کمبود گاز مبرد

درصورتی‌که گاز مبرد داخل یخچال دچار نشتی شود و کمبود گاز اتفاق بیفتد هم احتمال سوختگی موتور یخچال وجود دارد. این مشکل معمولا در اثر پوسیدگی لوله‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که لوله‌های مبرد دچار پوسیدگی شوند، در سطح آن‌ها ترک یا سوراخ ایجاد می‌شود و این سوراخ باعث نشتی گاز می‌شود. در اثر نشت گاز، سرمای کافی در یخچال تولید نمی‌شود و فشار زیادی به موتور و کمپرسور وارد می‌شود که این فشار موجب داغ‌شدن قطعات داخلی می‌شود و استهلاک آن‌ها را به‌دنبال دارد که درنهایت به سوختگی موتور یخچال منجر خواهد شد.

نشانه های سوختن موتور یخچال + راه حل

تعمیر یخچال قدیمی توسط یک مرد مسن

سوختن موتور و خرابی آن معمولا نشانه‌هایی دارد که به‌دنبال عیب‌یابی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. ازجمله علائم سوختن موتور یخچال می‌توان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پریدن فیوز یا استارت زدن یخچال به‌طور مکرر
  • داغ‌شدن بیش از اندازه بدن یخچال و گرم‌شدن فضای داخل یخچال
  • روشن نشدن یخچال باوجود سلامت سایر بخش‌ها
  • سر و صدای زیاد و غیرعادی در یخچال
  • شروع به کار یخچال با سرو صداهای خاص
  • خراب شدن مواد غذایی و فساد داخلی یخچال
  • کار کردن یک‌سره موتور یخچال، حتی زمان بسته‌بودن درب آن و…

برای حل این مشکلات ابتدا باید هرکدام از آن‌ها را به‌طور مجزا مورد بررسی قرار داد و سپس برای رفع آن اقدام کرد. توصیه می‌کنیم اگر در زمینه کار با یخچال و قطعات الکترونیکی آن تجربه‌ای ندارید، رسیدگی به موتور را به سرویس‌کاران مجرب بسپارید؛ همچنین، مراجعه به نمایندگی برند نیز برای رفع مشکل سوختن یخچال چاره‌ساز است و از خرابی بیشتر آن جلوگیری می‌کند. به‌خصوص اگر گارانتی یخچال تمام نشده باشد، مراجعه به سرویس‌کار بهترین راهکار است.

سخن پایانی

بررسی علائم سوختن موتور یخچال به تشخیص علت این مشکل کمک می‌کنند و به‌دنبال آن می‌توان برای رفع مشکل سوختگی یخچال اقدام کرد. درصورت بروز این مشکل حتما به سرویس‌کار مجاز مراجعه کنید و درصورتی‌که امکان انجام این کار را ندارید، صرفا از افرادی که تجربه کار در این زمینه را دارند کمک بگیرید. دقت کنید که هرگونه دخالت در وضعیت دستگاه و بررسی بدون احتیاط قطعات آن می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر در وضعیت یخچال شود و احتمال خرابی کامل دستگاه را به‌دنبال دارد.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *