نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
چرا جاروبرقی روشن نمی ‌شود
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا جاروبرقی روشن نمی ‌شود؛ علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

به ترتیب با دلایل روشن نشدن جاروبرقی آشنا شوید

  • پریز برق؛ مبدا ورود جریان به جاروبرقی

پریز برق؛ مبدا ورود جریان به جاروبرقی

در بسیاری از موارد به دلیل فرسوده بودن پریز برق، گاهی اتصال کامل دوشاخه و پریز انجام نمی‌شود که نتیجه آن روشن نشدن جاروبرقی است و گاهی اتصال دوشاخه و پریز دارای قطع و وصلی بوده که نتیجه آن، خاموشی ناگهانی جاروبرقی در حین کار است.

راه‌حل: پریز برق خود را تعویض کنید.

  • سیم برق جاروبرقی؛ واسط پریز برق و دستگاه

همان‌طور که می‌دانید وظیفه سیم انتقال انرژی الکتریسیته است و استفاده نامناسب از آن سبب بروز قطعی در طول سیم یا محل اتصال آن به دستگاه می‌شود که نتیجه آن نرسیدن جریان برق به دستگاه و روشن نشدن آن است.

راه‌حل: استفاده از ابزارهای تشخیص جریان برای یافتن مکان قطعی سیم برق است.

  • خرابی سیم جمع کن؛ محل اتصال سیم برق به داخل دستگاه

سیم برق جاروبرقی برای دسترسی به مکان‌های مختلف خانه و کوتاه نبودن سیم، نیاز به مکانیزم جمع شدن سیم دارد. این سیم در حلقه گردان جمع می‌شود و از طریق شاخک‌هایی جریان برق را به داخل دستگاه وارد می‌کند. اگر این شاخک‌ها دچار قطعی شوند، جریان برق وارد دستگاه نشده و جاروبرقی روشن نمی‌شود پس علت روشن نشدن جاروبرقی می‌تواند خرابی سیم جمع‌کن باشد.

  • کلید استارت (روشن و خاموش کردن) دستگاه

روشن نشدن جاروبرقی می‌تواند ناشی از بروز نقص در عملکرد کلید استارت باشد. می‌دانید که برای روشن و خاموش کردن دستگاه، از کلید استارت استفاده می‌کنید. با زنگ زدن محل اتصال کلید استارت که وظیفه برقراری جریان در دستگاه را بر عهده دارد، جاروبرقی روشن نمی‌شود.

  • داغ شدن بیش از حد جاروبرقی

جاروبرقی‌ها برای کارکرد بهینه خود معمولا نیاز به یک موتور قدرتمند دارند؛ موتور قدرتمند گرمای زیادی تولید می‌کند که نیازمند تهیه مناسب است تا گرمای اضافی به موتور و قطعات داخلی آسیب نرساند.

موتور جارو برقی

اگر انتقال گرما به شیوه مناسب صورت نگیرد، دمای داخل دستگاه افزایش می‌یابد و عایق سیم‌ها در این دما ذوب می‌شوند که نتیجه آن بروز اتصال کوتاه در دستگاه و خاموش شدن جاروبرقی است و در آینده، با مشکل روشن نشدن جاروبرقی مواجه خواهید شد.

دلایل زیر نیز در داغ شدن بیش از حد موتور نقش دارند:

    • پر بودن محفظه نگه‌داری آشغال
    • گرفتگی لوله مکش
  • مشکل در موتور جاروبرقی

اصلی‌ترین قطعه جاروبرقی، موتور آن است. با بروز مشکل در موتور جاروبرقی، روشن نشدن جاروبرقی مواجه می‌شوید.

برای امتحان کردن سلامت موتور می‌توانید آن را به صورت مستقیم به برق وصل کنید، باید موتور روشن شود؛ اگر موتور روشن نشد، به احتمال زیاد سوخته است.

گاهی آرمیچر مشکل دارد یا ایراد از قطب‌ها است که احتمال سوختن موتور را مطرح می‌کند.

در بیشتر مواقع ابتدا موتور جاروبرقی نیم‎‌سوز می‌شود و بعد از مدتی، سوختن کامل موتور اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که هنگام کار با جاروبرقی با بوی بد سوختگی می‌شوید و نشان از نیم‌سوزی دستگاه و خطر سوختگی زودهنگام آن است.

بدترین دلیل روشن نشدن جاروبرقی، سوختن موتور جاروبرقی است زیرا گران‌ترین قطعه داخل جاروبرقی بوده و هزینه زیادی را روی دست‌های شما می‌گذارد.

  • گرفتگی دهانه ورودی جاروبرقی ( خرطوم مکش)

شاید برایتان سوال باشد که چگونه گرفتگی مکش در عملکرد جاروبرقی نقش دارد. با گرفتگی خرطوم، جاروبرقی روشن می‌شود اما قدرت خود را در مکش و جذب آشغال‌ها از دست می‌دهد. انگار که جاروبرقی روشن نباشد.

چرا جاروبرقی به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود؟

مواردی نیز وجود دارند که در خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی نقش دارند و بهتر است با این موارد نیز آشنا شوید زیرا ممکن است مشکل شما باشند:

  • خراب شدن ترموستات

قطعه‌ای در جاروبرقی که وظیفه کنترل دما را برعهده دارد تا مانع از گرم شدن بیش از حد دستگاه شود، ترموستات است. اگر ترموستات خراب شود و نتواند دما را به‌درستی تشخیص دهد، دو حالت پیش می‌آید:

    • دستگاه بیش از حد داغ می‌شود زیرا دستور خاموش شدن را به برد جاروبرقی ارسال نمی‌کند
    • دستگاه به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود زیرا دما اشتباه تشخیص داده شده و دستور خاموشی ارسال می‌شود.
  • پر شدن کیسه جاروبرقی

می‌دانید که کار کیسه جاروبرقی، نگه‌داری آشغال‌های جمع شده توسط جاروبرقی است و این کیسه می‌تواند پس از مدت زمانی پر شود و نیاز به تخلیه داشته باشد. اگر تخلیه صورت نگیرد، مکش دستگاه کم می‌شود و فشار وارد شده به موتور دستگاه، به‌مرور بیشتر می‌شود که نتیجه آن داغ شدن موتور است. ترموستات برای جلوگیری از آسیب دستگاه، به برد اطلاع داده و دستور خاموشی دستگاه صادر می‌شود. اگر این اتفاق صورت نگیرد، حرارت و گرما می‌تواند سبب بروز آسیب جدی‌تر به دستگاه شود. پس حتما پیش از استفاده جاروبرقی، کسیه آن را خالی کنید.

  • فیلتر جاروبرقی؛ ابزاری برای عملکرد بهتر دستگاه در تمیز کردن محیط

فیلتر جاروبرقی مانع از بازگشت دوباره گرد و غبار از محیط جاروبرقی به محیط خانه می‌شود و باید هر چند وقت، یک‌بار آن را تمیز کنید تا زیرا گرفتگی آن نه تنها مانع از عملکرد بهینه دستگاه می‌شود بلکه باعث افزایش فشار به موتور جاروبرقی شده و می‌تواند دلیل خاموشی ناگهانی جاروبرقی باشد.

  • زغال جاروبرقی

در درون موتورهای جاروبرقی، زغال‌هایی قرار دارند که در طول استفاده از دستگاه ممکن است کوتاه شده و سبب داغ شدن موتور جاروبرقی شوند پس باید در دوره‌های زمانی تعویض شوند.

می‌دانید که جاروبرقی برای جلوگیری از داغ شدن از مکانیزم خاموشی استفاده می‌کند پس بهتر است بی‌تفاوت از کنار خاموشی‌ها نگذرید و به دنبال علت بروز آن باشید.

سخن پایانی

جاروبرقی یک دستگاه برقی است که برای تمیز کردن محیط خانه و ادارات به کار می‌رود و گاهی ممکن است با مشکل روشن نشدن جاروبرقی و کار نکردن جاروبرقی مواجه شوید. ما در این مقاله شما را با دلایل بروز این مشکل آشنا کردیم. شما می‌توانید از تعمیرکاران مجاز برای تعمیر جاروبرقی استفاده کنید و توصیه ما استفاده از خدمات نمایندگی‌های مجاز مثل نمایندگی جارو برقی آاگ و نمایندگی جارو برقی الکترولوکس است. اگر سوالی داشتید، می‌توانید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *