نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
خاربی کمپرسور (موتور یخچال)
زمان مطالعه: 7 دقیقه

علائم خرابی موتور (کمپرسور) یخچال فریزر و راهکار برای تعمیر آن

علائم خرابی موتور (کمپرسور) یخچال فریزر

کمپرسور یخچال فریزر به عنوان موتور، مهم‌ترین عنصر و عضو سازنده هر یخچال فریزری است که وظیفه آن، تأمین انرژی موردنیاز برای کاهش دمای داخل یخچال، تداوم جریان سیستم خنک کاری و اطمینان از خنک شدن مبرد است. بنابراین دانستن نکاتی در مورد علائم سوختن و نیم سوز شدن کمپرسور و سوختن موتور یخچال می‌تواند به ما در نگهداری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

خرابی کمپرسور و سوختن موتور یخچال می‌تواند کل سیستم را از کار انداخته و ما را با مشکلات بزرگی مواجه کند. علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که در صورت خرابی کامل و نیم سوز شدن کمپرسور به ما هشدار می‌دهند و ما را از سوختن موتور یخچال باخبر می‌سازند.

مهم‌ترین سلاحی که ما در برابر سوختن موتور یخچال داریم، حس شنوایی و بویایی ما است. یخچال‌های امروزی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با بروز کوچک‌ترین مشکل در کمپرسور، تغییر صدا داده و با صدای خود به ما هشدار می‌دهند. شنیدن صدای ناهنجار و به مشام رسیدن بوهای نامطبوع شبیه به بوی سوختگی و سیم سوخته به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود. کوچک‌ترین سهل‌انگاری در ارتباط با کمپرسور و موتور یخچال، می‌تواند صدمات مالی هنگفتی وارد کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا موضوعات مهم زیر را بررسی کنیم:

  • ایرادات و خرابی‌های رایج کمپرسور یخچال فریزر
  • علل خرابی‌های رایج و پرتکرار کمپرسور یخچال فریزر
  • راهکارهای برطرف کردن خرابی کمپرسور یخچال فریزر

ایرادات و خرابی‌های رایج کمپرسور یخچال فریزر

علائم و نشانه‌های کمی وجود دارند که ما در جریان خرابی‌های کمپرسور یخچال و سوختن موتور یخچال فریزر قرار می‌دهند. اگر علائم و نشانه های زیر را از یخچال فریزر خود دریافت کردید، زمان آن رسیده است که کمپرسور و موتور یخچال فریزر خود را به دست تعمیرکاران بسپارید.

نشانه‌های وجود مشکل در کمپرسور و سوختن موتور یخچال فریزر:

  • شنیدن صداهای آنرمال و غیرمعمول از کمپرسور یخچال فریزر
  • افزایش دمای داخل یخچال فریزر به صورت ناگهانی
  • تغییرات دمایی مکرر داخل یخچال فریزر
  • بستن برفک بیش از حد نرمال در بخش‌هایی از یخچال فریزر
  • از کار افتادن فن کمپرسور یخچال فریزر
  • استارت زدن بیش از حد کمپرسور یخچال فریزر در حالت شروع به کار

عوامل موثر بر خرابی کمپرسور یخچال

برند یخچال شما هرچقدر که معتبر و عالی باشد، اما قطعات آن دارای یک طول عمر خاصی هستند که موتور یخچال از این قاعده مستثنا نیست. اما گاهی موارد و عواملی هستند که بر اثر بی احتیاطی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود طول عمر قطعات یخچال پایین بی‌آید. در ادامه به چند عامل موثر بر خرابی کمپرسور اشاره کرده‌ایم.

  • آبخوردگی

آبخوردگی دشمن اصلی تمام قطعات الکتریکی است. بهتر است هر ماه دیوار پشت یخچال و لوله های آبی یخچال را که پشت آن نصب هستند را چک کنید تا رطوبت و خرابی آنها باعث سوختگی موتور یخچال شما نشود.

  • نوسان برق

نوسانات برق از عواملی است که بر تمامی قطعات تاثیر می‌گذارد. اما کمپرسور و برد اصلی از اصلی ترین قطعات هنگام نوسانات برقی هستند که آسیب های جدی می‌بینند. بهتر است برای یخچال خود از محافظ برقی استفاده کنید.

  • نداشتن فضا

موتور یخچال به دلیل فعالیتی که دارد بسیار گرم می‌شود و احتیاج به فضای برای رد و بدل شدن هوا دارد. نداشتن فضای کافی پشت یخچال تا دیوار این رد شدن هوا را مختل و باعث داغی بیش از حد موتور می‌شود که این داغی باعث سوختگی کمپرسور یخچال شما می‌شود.

  • عدم سرویس منظم

سرویس های دوره‌ای یخچال امری بسیار مهم است که باید هر ساله به طور منظم انجام گیرد. عدم سرویس دهی منظم می‌توانید یکی از عوامل جدی خرابی کمپرسور و دیگر قطعات یخچال شما باشد.

نکات طلایی برای پیشگیری از خرابی کمپرسور یخچال فریزر و افزایش طول عمر مفید آن

جالب است بدانید که با رعایت کردن یک سری قواعد و قوانین ساده، به راحتی می‌توان عمر مفید کمپرسور یخچال فریزر را افزایش داد و از سوختن موتور یخچال فریزر جلوگیری کرد. راهکارهایی ساده اما بسیار کاربردی که نباید از چشم دور بمانند.

برخی از این نکات طلایی و راهکارهای مؤثر در افزایش طول عمر کمپرسور یخچال فریزر به شرح زیر است:

به عنوان اولین و مهم‌ترین قانون طلایی، محل قرارگیری یخچال فریزر را با نهایت دقت انتخاب کنید. قرار دادن یخچال در جای مناسب تأثیر بسزایی در جلوگیری از سوختن موتور یخچال دارد؛ اما جای مناسب یعنی چه؟ چه مکانی برای قرار دادن یخچال فریزر مناسب است؟

یک قائده کلی در مورد انتخاب محل قرارگیری یخچال فریزر وجود دارد و آن این است که محیط کار یخچال باید تا حد امکان خنک و به دور از حرارت و گرما باشد. همچنین تهویه هوای مناسبی بین دیوار پشتی و یخچال باید برقرار شود تا گرمای ایجادشده توسط موتور در پشت یخچال محبوس نشود. محبوس شدن هوا در پشت یخچال علاوه بر افزایش دما، منجر به جمع شدن آلودگی و گردوغبار شده و عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مورد مهم دیگر در هنگام خرید یخچال فریزر باید مورد توجه قرار بگیرد. در زمان خرید یخچال فریزر حتماً اطلاعات کاملی در مورد نوع و مدل موتور یخچال و کمپرسور آن از فروشنده درخواست کنید. موتورهایی را در اولویت خرید قرار دهید که بازدهی بالاتری دارند، طول عمر بیشتری دارند، نگهداری از آن‌ها ساده‌تر است و تعمیر کردن آن‌ها به آسانی انجام می‌شود. برخی از کمپرسورها و موتورهای یخچال فریزر امکان تعمیر ندارند و هزینه هنگفت تعویض کامل موتور را به شما تحمیل خواهند کرد که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

نکته سوم این است که مکان قرارگیری یخچال خود را به طور مداوم تغییر ندهید. یک مکان ثابت به دور از پنجره و گردوغبار انتخاب کنید و یخچال را در آن نقطه مستقر کنید. پشت یخچال را به صورت منظم تمیز کنید و سرویس‌های دوره‌ای را به صورت مرتب انجام دهید. سرویس‌های دوره‌ای منجر به تشخیص مشکلات کوچک و بزرگ در نقطه شروع شده و هزینه تعمیرات را پایین نگه می‌دارد.

شما می‌توانید برای انجام سرویسهای دوره ای یا برای درخواست تکنسین جهت تعمیر دستگاه خود به نمایندگی های مجاز برند دستگاه خود مراجعه کنید .

نمایندگی یخچال جنرال الکتریک

نمایندگی یخچال مابه

نمایندگی یخچال وایت هاوس

نمایندگی یخچال آاگ

راهکار تعمیر کمپرسور

در ادامه با راهکارهای تعمیر و نگهداری از کمپرسور آشنا خواهیم شد. نشانه‌های رایجی که در اثر علل مختلفی رخ می‌دهند و منجر به سوختن موتور یخچال می‌شوند، راه‌حل‌هایی بعضاً ساده و پیش پا افتاده دارند.

۱. شنیدن صداهای ناهنجار و آنرمال از کمپرسور یخچال فریزر

شنیدن صداهای نامعمول و غیریکنواخت از قسمت کمپرسور یخچال فریزر به هیچ عنوان مطلوب نیست و در اسرع وقت باید مورد بررسی قرار بگیرد. شنیدن صداهای اضافی از این قسمت بارزترین نشانه از سوختن موتور یخچال یا نیم سوز شدن آن است.

با گوش دادن به صدای یخچال، اگر متوجه صدای غیرنرمالی از قسمت کمپرسور شدید حتماً در اسرع وقت با یک تعمیرکار باتجربه مشورت کنید. تعمیرکاران ما در نمایندگی یخچال فریزر جنرال الکتریک ، مابه و وایت هاوس ، می‌توانند به شما در تشخیص مشکل و برطرف کردن آن کمک کنند.

علت خرابی کمپرسور یخچال معمولاً بالا رفتن کارکرد و استهلاک قطعه فن کمپرسور است و علت خاصی ندارد. در اثر گذر زمان فن فرسوده شده و ترک برمی‌دارد. این ترک و شکستگی می‌تواند منجر به اختلال در سیستم خنک کاری شده و باعث سوختن موتور یخچال شود. بهترین راهکار تعویض فن خواهد بود. برای تعویض فن کمپرسور می‌توانید به تعمیرکاران مجرب و مجاز نمایندگی یخچال فریزر برند دستگاه خود مراجعه کنید.

در حالت کلی صداهای آنرمال یخچال فریزر شامل وارد زیر خواهند بود:

شنیدن صدای آنرمال از داخل یخچال فریزر: این صدا اگر با فشار دادن سوئیچ در فریزر بیشتر شود، مشکل از فن گردش پشت پنل دسترسی در یخچال است. این فن قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

شنیدن صدای آنرمال از قسمت پایین یخچال فریزر: اگر با هر بار استارت کمپرسور از قسمت پایین و ظرف تخلیه صدا می‌شنوید، ظرف تخلیه را سر جای خود محکم کنید.

شنیدن صدا آنرمال از پشت یخچال فریزر: اگر مرکز صدا در پشت یخچال باشد، به احتمال زیاد باید فن کندانسور یا تایمر یخ‌زدایی را تعمیر یا تعویض کنید. این قطعه از کمپرسور در اثر مسدود شدن راه گردش هوا و گردوغبار به مشکل برمی‌خورد.

۲. داغ شدن بیش از حد و غیرعادی موتور یخچال فریزر

یکی از دلایل خرابی مهم و قابل لمسی که خبر از سوختن موتور یخچال فریزر می‌دهد، افزایش دمای کاری، دمای بدنه و دمای پشت یخچال است. کمپرسور در حالت عادی از خود گرما تولید می‌کند؛ اما اگر گرما بیش از حد باشد باید به دنبال رفع مشکل باشید. یک دماسنج داخل یخچال قرار دهید. سرد نکردن و خنک نکردن یخچال به هیچ عنوان نشانه خوبی نیست.

اگر دمای یخچال خارج از محدوده ۳ الی ۴ درجه سانتی‌گراد و دمای فریزر خارج از بازه منفی ۱۵ تا منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد، باید با یک تعمیرکار یخچال مشورت کنید. برای این کار می‌توانید با تعمیرکاران نمایندگی یخچال فریزر آاگ ، مابه و یا وایت هاوس در تماس باشید. اگر بوی سوختگی از پشت یا پایین یخچال حس می‌کنید آن را از برق بکشید و منتظر رسیدن تعمیرکار ما به محل بمانید.

۳. مشاهده علائم یخ‌زدگی بیش از حد نرمال در یخچال فریزر

مشاهده علائم یخ زدگی در قسمت داخلی یخچال و مواد غذایی می‌تواند ناشی از وجود مشکل در کمپرسور و سوختن موتور یخچال باشد. البته خرابی در دیگر قطعات یخچال نیز می‌تواند مزید بر علت باشد که آشنایی با معرفی کامل قطعات مختلف یخچال فریزر می‌تواند مفید باشد؛ اما از آنجایی که کمپرسور مهم‌ترین و گران‌ترین قطعه یخچال است، باید جانب احتیاط را رعایت کرده و با یک تعمیرکار خبره در این خصوص مشورت کرد. مشاوران و کارشناسان ما در نمایندگی یخچال فریزر وایت هاوس ، مایه و آاگ منتظر دریافت تماس از سوی شما هستند تا در اسرع وقت مشکل یخچال شما را بررسی کنند.

آیا موتور سوخته یخچال تعمیر می‌شود؟

آیا می‌توان موتور سوخته یخچال را تعمیر کرد؟ این سوال همیشه برای مخاطبان پیش می‌آید که به دلیل گرانی موتور یخچال می‌توان آن تعمیر کرد یا خیر. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن یخچال ها تعمیرات موتور سوخته یخچال امکان پذیر شده که نسبت به خرید موتور جدید بسیار هزینه پایین تری برای شما دارد. اما باید به این نکته مهم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید که تعمیرات موتور سوخته حتما باید زیر دست یک تعمیرکار وارد انجام گیرد، پس بهتر است تعمیرات موتور یخچال خود را همیشه به دست نمایندگی آن بسپارید.

افزایش قیمت قبض با نیم سوز شدن موتور یخچال

وظیفه اصلی موتور یخچال رساندن گاز امبر به لوله های آن است. در صورت نیم سوز شدن موتور، برای انجام این وظیفه احتیاج به برق بیشتری دارد. همین امر سبب افزایش هزینه برق شما می‌شود. استفاده بیش از حد موتور از برق علاوه بر افزایش قبض برق شما به برد اصلی یخچال شما نیز آسیب جدی وارد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سوختن موتور یخچال، علائم سوختن کمپرسور یخچال فریزر و علائم خرابی موتور یخچال فریزر صحبت کردیم و از نزدیک با مشکلات رایج و پرتکرار موتور یخچال فریزر آشنا شدیم. متوجه شدیم که افزایش یا کاهش دمای کاری یخچال و شنیدن صداها و بوهای غیرنرمال از یخچال می‌تواند مشکل‌ساز شود. برای بررسی، سرویس دوره‌ای و تعمیر موتور یخچال خود تنها به نمایندگی‌های مجاز و باسابقه اعتماد کنید تا متحمل ضرر مالی نشوید.

سوالات متداول

۱.  در صورت خرابی کمپرسور چه کاری باید کرد؟

در صورت خرابی موتور(کمپرسور) بهتر است از تعمیرکاران معتبر نمایندگی یخچال خود جهت تعنیرات و عیب یابی دقیق تر کمک بخواهید.

۲.  نشانه های خرابی کمپرسور یخچال چیست؟

از نشانه های خرابی کمپرسور می‌توان به سرو و صدای زیاد، داغ شدن یخچال و عدم تنظیم دمای یخچال اشاره کرد.

۳.  وظیفه کمپرسور در یخچال چیست؟

وظیفه اصلی کمپرسور در یخچال گاز امبر را فشرده کند و در لوله های پشتی یخچال به چرخش درآورد. این عمل باعث خنکی دیگر قطعات یخچال می‌شود.

۴.  هزینه تعمیرات موتور یخچال چقدر است؟

هزینه تعمیرات کمپرسور پس از عیب یابی دقیق و میزان مشکل پیش آمده برای موتور یخچال شما قبل از انجام کار به شما اعلام می‌شود

۵.  مدت زمان تعمیرات موتور یخچال چقدر است؟

مدت زمان تعمیرات موتور یخچال بستگی به نوع خرابی آن و قطعات مورد نیاز آن دارد. ولی به طور کلی تعمیارت موتور بین ۳ تا ۵ روز زمان بر است.

 

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *