نمایندگی پارسا سرویس

جنرال الکتریک – آاگ – مابه

021-۵۴۴۱۲۱۰۰

8 صبح الی 19

Untitled-1
تعویض فیلتر جاروبرقی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

راهنمای انتخاب و تعویض فیلتر جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جاروبرقی فیلتر آن است که باید بعد از مدت‌زمانی به‌خصوص، تعویض شود. برای تعویض فیلتر جاروبرقی، لازم است تا ابتدا فیلتری مناسب را انتخاب کرد. امروزه فیلترهای HEPA، کربن فعال، میکروفیلترها و… در بازار موجود هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های به‌خصوص خود را دارند. علاوه‌براین، مراحل تعویض فیلتر را نیز باید به درستی پشت سر گذاشته شوند. تعویض کردن فیلتر ۳ مرحله کلی دارد که عبارت‌اند از باز کردن محفظه، خارج کردن فیلتر و جایگزین کردن فیلتر. در ادامه این مطلب، ضمن معرفی انواع فیلتر جاروبرقی و ویژگی‌های آن‌ها، شیوه تعویض فیلتر، نحوه صحیح تمیز کردن آن و سایر نکات مرتبط با این قطعه را پوشش خواهیم داد.

کاربرد فیلتر جاروبرقی

هنگامی که موتور جاروبرقی آغاز به کار می‌کند، حجم زیادی هوا را به همراه ذرات کوچک و بزرگ به داخل جاروبرقی می‌کشد. برای این‌که فرآیند ورود هوا به جاروبرقی ادامه پیدا کند، لازم است تا از سمتی دیگر، هوای وارد شده خارج شود. یکسری از ذراتی که همراه با هوا وارد جاروبرقی شده بودند، داخل کیسه آن به دام می‌افتند اما یکسری از ذرات ریز، همراه با هوا به حرکت خود ادامه می‌دهند. فیلتر جاروبرقی وظیفه جدا کردن این ذرات از هوا و جلوگیری از ورود مجدد آن‌ها به محیط بیرون یا موتور جاروبرقی را دارد.
تعویض فیلتر جاروبرقی بدین‌خاطر انجام می‌شود که این فیلترها، عمر مفید به‌خصوصی دارند و بعد از این‌که مدت‌زمان مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد خود را از دست می‌دهند؛ بدین‌صورت که ذرات آلاینده در آن‌ها اشباع شده و مانع عبور هوا می‌شوند. این امر نه‌تنها مکش جاروبرقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند برای سایر قطعات دستگاه نیز آسیب‌زا باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید جاروبرقی

انواع فیلتر های جاروبرقی

فیلتر جاروبرقی نیز مانند هر قطعه دیگر، انواع مختلفی دارد که قبل از اقدام برای تعویض فیلتر جاروبرقی، باید با آن‌ها آشنا بود. هرکدام از این فیلترها برای کاربرد به‌خصوصی طراحی شده‌اند و معمولا در جاروبرقی مشخصی به‌کار گرفته می‌شوند. انواع فیلتر جاروبرقی عبارت‌اند از:

فیلترهای HEPA

فیلترهای هپا مرسوم‌ترین فیلترهای جاروبرقی هستند که برای جذب ذرات ریز مانند گرد و غبار طراحی شده‌اند. گرده گیاهان نیز توسط این فیلترها جذب می‌شوند و به‌همین‌خاطر، برای استفاده در محیط‌هایی که افراد دارای آلرژی یا آسم سکونت دارند، بسیار مناسب هستند.

فیلترهای کربن فعال

یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای تعویض فیلتر جاروبرقی، فیلترهای کربن فعال هستند. این فیلترها برای جذب آلاینده‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای محیط‌های بدبو، بسیار مناسب هستند.

فیلترهای فوم

فیلترهای فوم معمولا برای جذب ذرات بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزیتی که درمورد آن‌ها وجود دارد، این است که تا‌ چندین بار قابل شستشو هستند. درواقع تعویض فیلتر جاروبرقی، پس از بازه‌های زمانی طولانی‌تری رخ خواهد داد.

فیلترهای پارچه‌ای

فیلترهای پارچه‌ای تشابه زیادی به فیلترهای فومی دارند. این فیلترها نیز معمولا برای حذف ذرات بزرگ به‌کار می‌روند و قابل شستشو هستند.

میکروفیلترها

میکروفیلترها می‌توانند ریزترین ذرات را نیز به خود جذب کرده و هوای خروجی از جاروبرقی را به‌طور کامل تصفیه کنند. میکروفیلترها در جاروبرقی‌هایی با قدرت مکش بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ علاوه‌براین، نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی میکرو کمی متفاوت از سایر فیلترها است.

فیلترهای فلزی

تمیز کردن فیلتر فلزی جاروبرقی با فرچه

فیلترهای فلزی از شبکه‌ای فلزی برای جدا کردن ذرات از هوا استفاده می‌کنند و عمری طولانی نیز دارند. علاوه‌براین، قابل شستشو نیز هستند اما معمولا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیلتر جاروبرقی در کدام قسمت قرار دارد؟

در اغلب جاروبرقی‌ها دو فیلتر وجود دارد که از آن‌ها با نام فیلتر اولیه و ثانویه یاد می‌شود. فیلتر اولیه، برای جلوگیری از ورود ذرات به موتور جاروبرقی استفاده می‌شود و درون کیسه‌ی آن (انتهای کیسه) قرار دارد. فیلتر ثانویه نیز در پشت جاروبرقی قرار می‌گیرد و پاکسازی نهایی را انجام می‌دهد. این فیلتر، معمولا از نوع فیلتر هپا است.

فیلتر جاروبرقی سطلی در کدام قسمت است؟

ساختار جاروبرقی‌های سطلی کمی متفاوت‌تر از سایر جاروبرقی‌ها بوده و همین امر، باعث تفاوت تعویض فیلتر جاروبرقی می‌شود‌. فیلتر جاروبرقی‌های سطلی معمولا داخل یک قاب نگهدارنده قرار داده می‌شوند و این قاب، درون مخزن داخلی دستگاه (متصل به درب داخلی) نصب می‌شود.

آموزش تعویض فیلتر جاروبرقی

برای تعویض کردن فیلتر جاروبرقی، کافی است تا سه مرحله پشت سر گذاشته شوند. این مراحل به شرح زیر هستند:

باز کردن محفظه

برای باز کردن فیلتر ابتدا باید لوله جاروبرقی را در آورد و درب قسمتی که کیسه جاروبرقی درون آن قرار می‌گیرد را باز کرد. در این هنگام، می‌توان فیلتر را مشاهده کرد.

خارج کردن فیلتر

دومین گام از آموزش نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی، خارج کردن فیلتر است. فیلتر ممکن است داخل یک قاب قرار داشته باشد. این‌که چگونه بتوان یک فیلتر را از قاب خارج کرد، تا حد زیادی به برند جاروبرقی بستگی دارد؛ اما در کل، تمامی جاروبرقی‌ها یک ضامن کوچک دارند که با کشیدن آن، فیلتر آزاد شده و می‌توان آن را برداشت.

جایگزین کردن فیلتر

سومین و آخرین مرحله از تعویض فیلتر جاروبرقی، جایگزین کردن آن است. بعد از این‌که فیلتر قبلی خارج شد، فیلتر جدید را می‌توان جایگذاری کرد. باید دقت داشت که فیلتر به درستی در جای خود قرار گرفته و به اندازه کافی مستحکم باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض کیسه جاروبرقی(آاگ و الکترولوکس)

نکات مهم هنگام تعویض فیلتر جاروبرقی

خالی کردن آشغال های فیلتر جاروبرقی روی کف پارکت

برای این‌که تعویض به درستی انجام شده و اختلالی برای جاروبرقی ایجاد نشود، بهتر است تا به نکات زیر توجه داشت:

  • قبل از اقدام به تعویض، بهتر است تا دفترچه راهنمای جاروبرقی را مطالعه کرد.
  • بعد از تعویض فیلتر، باید ابتدا جاروبرقی را با توانایی کم روشن کرد تا درصورت بروز مشکل، احتمال آسیب دیدن موتور کم‌تر باشد.
  • درصورت خارج نشدن فیلتر، از اعمال فشار اضافی به قطعه خودداری کنید. باتوجه به این‌که اغلب قطعات اطراف پلاستیکی هستند، ممکن است به راحتی شکسته شوند.

رعایت این نکات، قطعا از ضررهای مالی سنگینی جلوگیری کرده و بهتر است که همواره آن‌ها را درنظر داشت.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر جاروبرقی

به‌طورکلی اغلب فیلترهای جاروبرقی بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند اما این عدد، به‌منظور عمر مفید آن‌ها نیست. فیلترها به‌ مرور کیفیت خود را از دست می‌دهند و هرچقدر که این کیفیت کاهش پیدا کند، قدرت عملکرد جاروبرقی نیز کاسته می‌شود. علاوه‌براین، موتور نیز در معرض خطراتی جدی قرار می‌گیرد. به‌طورکلی پیشنهاد می‌کنیم که فیلتر جاروبرقی هر ۳ تا ۶ ماه تعویض شود. این قطعه بسیار ارزان‌قیمت است اما در عین حال، قطعه‌ای مهم و کلیدی در جاروبرقی شناخته می‌شود.

اهمیت تعویض فیلتر جاروبرقی

تعویض کردن فیلتر جاروبرقی از سه لحاظ اهمیت فراوانی دارد که عبارت‌اند از:

  • کارکرد صحیح و توانایی جدا کردن ذرات
  • حفظ توانایی مکش
  • حفظ سلامت موتور

هنگامی که فیلتر جاروبرقی به انتهای عمر مفید خود نزدیک می‌شود، کارکرد صحیح آن دچار اختلال شده و ممکن است بعضی از ذراتی که باید فیلتر شوند، از آن عبور کنند. بعد از مدت‌زمانی مشخص، حتی اگر فیلتر قابل شستشو باشد، باید آن را تعویض کرد.

علاوه‌براین، فرسوده شدن فیلتر باعث کاهش قدرت مکش جاروبرقی نیز می‌شود. روزنه‌هایی که روی فیلترها تعبیه شده‌اند، توسط ذرات گرد و غبار پوشانده می‌شوند و به‌همین‌خطر، هوا امکان عبور از فیلتر را از دست می‌دهد. عدم عبور هوا، ایجاد خلا نسبی داخل کیسه جاروبرقی را با مشکل مواجه کرده و مکش آن کاهش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت تعویض فیلتر جاروبرقی، به‌خصوص فیلتر اولیه، حفظ سلامت موتور است. درصورتی که فیلتر اولیه آسیب دیده باشد، ممکن است ذرات آلاینده وارد موتور شده و به آن آسیب برسانند. اگر فیلتر ثانویه عملکرد درستی نداشته باشد، مکش جاروبرقی کاهش پیدا کرده و فشار مضاعفی را به موتور وارد می‌کند.

روش تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

اولین گام برای تمیز کردن فیلتر جاروبرقی بعد از خارج کردن آن از بدنه، تشخیص قابل شستشو بودن یا نبودن آن است. اگر حرف W روی فیلتر حک شده بود، این امکان وجود دارد که آن را با آب شست. بعد از شستشو، باید فیلتر کاملا خشک شده و سپس آن را مجددا نصب کرد. در غیر این صورت، فیلتر نباید با آب برخورد داشته و به همین‌خاطر، امکان شستشو وجود ندارد. در این حالت می‌توان از یک مسواک کهنه استفاده کرد و بخش‌های مختلف فیلتر را تمیز کرد.

یکی دیگر از روش‌های موثر، استفاده از کمپرسور هواست. بعد از این‌که کرک و ضایعات اصلی از فیلتر جدا شدند، می‌توان با استفاده از کمپرسور هوا، فیلتر را با دقت بیشتری تمیز کرد. البته باید توجه داشت که کمپرسور نیز توانایی تمیز کردن فیلتر به صورت کامل را نداشته و تعویض فیلتر جاروبرقی، انتخاب بهتری است. علاوه‌براین، کمپرسور هوا در دسترس عموم مردم نبوده و حتی اگر در دسترس باشد نیز، استفاده از آن برای تمیز کردن فیلتر جاروبرقی، دردسر فراوانی دارد. چراکه هوای پرفشار ذراتی که به فیلتر چسبیده‌اند را با شدت به محیط اطراف پرتاب کرده و در بعضی از مواقع، می‌تواند باعث بروز حساسیت یا مشکلات تنفسی شود.

سخن پایانی

تعویض فیلتر جاروبرقی چگونه انجام می‌شود؟ کدام فیلتر برای جاروبرقی من مناسب‌تر است؟ در این مطلب سعی کردیم تا ضمن معرفی انواع فیلتر جاروبرقی، نحوه تعویض فیلتر را نیز آموزش دهیم. علاوه‌براین، درمورد روش تمیز کردن فیلتر نیز صحبت کردیم و نکاتی را پیرامون اهمیت تعویض به‌ موقع فیلتر ارائه دادیم. با انتخاب فیلتر جاروبرقی مناسب و تعویض صحیح آن در ۳ مرحله‌ای که عنوان شدند، دیگر نیازی به نگرانی درمورد سلامت موتور یا ایجاد اختلال در کیفیت مکش جاروبرقی وجود نخواهد داشت.

دیگر مقالات این دسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *